Het Osmose-centrum in de Randstad!
Wat is Osmose?
Een definitie:
Het transport van een vloeistof door een zogenaamd halfdoorlatend membraan (een semi-permeabele wand), dat wel vloeistof doorlaat maar niet in de vloeistof opgeloste stoffen.
Polyester schepen zijn gemaakt van een polyester laminaat en afgedekt met gelcoat. Omdat deze lagen semi-permeabel (vochtdoorlatend) zijn kan er vocht door de gelcoat in het laminaat trekken. Als er in het laminaat en/of de gelcoat onzuiverheden aanwezig zijn dan volgt er langzamerhand een reactie met het binnendringende water. Als dit gebeurt ontstaat er een vorming van ongebonden zure bestanddelen. Door dit proces, genaamd hydrolyse breekt het aanwezige vocht de hars af. De holtes gevuld met de zure bestanddelen trekken steeds meer vocht aan zodat er uiteindelijk blazen ontstaan welke na afloop van tijd zichtbaar worden aan de buitenzijde van uw schip. Het vocht in de blazen heeft een zure/azijnachtige geur.
Tip: Niet alleen water vanaf buiten kan osmose veroorzaken, ook water vanuit de binnenzijde zoals bilgewater kan osmose veroorzaken. Houd daarom de binnenzijde goed droog.
Controle.
Blaasjes kunnen ook op een andere manier ontstaan, dus niet elk blaasje duidt per definitie op osmose. Andere redenen: haarscheurtjes, vezels, speldenknoppen, slechte harding, blaasjes in verflagen. Laat daarom altijd eerst uw schip controleren op onze werf voor een goede inspectie inclusief een vochtmeting. Voor deze vochtmeting beschikken wij over elektronisch meetgereedschap, een Tramex Skipper Plus en een Souvereign meter.
Behandeling.
Wanneer osmose met zekerheid is vastgesteld en er besloten wordt tot het behandelen daarvan, zullen de volgende werkzaamheden moeten worden uitgevoerd:
Ten eerste zal het onderwaterschip ontdaan moeten worden van de aanwezige antifoulinglagen en de zich daaronder bevindende gelcoat. Hiervoor maken wij gebruik van een zogenaamde Gelplane. Hiermee wordt als het ware het schip tot op het laminaat kaal geschaafd.
Na het schillen wordt de romp gespoeld met schoon leidingwater, met als doel de zich aan het oppervlak bevindende zuren uit te spoelen.
Om het schip te drogen maken wij gebruik van de Hotvac-methode. Vroeger werd er na het verwijderen van de gelcoat op een natuurlijke wijze gedroogd in de buitenlucht. Dit kon wel 2 jaar duren. Tegenwoordig met gebruik van de Hotvac-methode is de 2 jaar gereduceerd tot 5 á 7 weken afhankelijk van de afmetingen van het schip en de kwaliteit van het laminaat. Hotvac is een drogingsproces dat wordt bereikt met hitte (Hot) en diep vacuüm (vac). Er worden onder diep vacuüm rubberen matten op het onderwaterschip aangebracht die verwarmd worden met een gemiddelde temperatuur van 95 graden. Door deze combinatie reageren de achtergebleven stoffen die in de toekomst geen reactie meer aan te kunnen gaan met water. Tevens wordt het vocht en de schadelijke stoffen die vrijkomen aan het laminaat onttrokken.
Bijkomend voordeel is dat met deze methode het laminaat nahardt zodat er een laminaat ontstaat van een hogere kwaliteit. Om de kwaliteit van het laminaat tot het uiterste te verhogen, is het vaak het overwegen waard om een extra epoxy glaslaminaat aan te brengen.
Voor de verdere behandeling maken wij gebruik van het Gelshield expoy-systeem van International Yachtpaint. Dit meerlaags epoxy-systeem wordt aangebracht in een hal waarin temperatuur en vochtigheid nauwkeurig worden gecontroleerd. De hal voldoet aan de eisen van International om een goed epoxy-systeem aan te brengen. het epoxy-systeem vormt uiteindelijk een waterdicht pantser waarmee hernieuwde indringing van water wordt voorkomen.
Omdat we een officieel International Gelshield application centre zijn, geven we op de gehele behandeling een garantie van 5 jaar na de eerste terwaterlating. U ontvangt een schriftelijk rapport van de behandeling inclusief de garantievoorwaarden.
De kosten van een osmose behandeling zijn vanaf €380,- per m². Deze prijs is afhankelijk van het model van het onderwaterschip. (Bijvoorbeeld zijn er veel Spray Rails aanwezig.)
Voor vragen of een passende offerte, neem contact met ons op.